Skrivet av: DagensECO | 23 september, 2011

…Italiens sköna land

I huvudet hör jag Birger Sjöbergs, Jag längtar till Italien, Italiens sköna land… Jag är precis hemkommen från Rimini i Italien. Jag och ett par vänner åkte dit för att delta i ett Tony Robbins-event. Tony Robbins är stor inom coaching och personlig utveckling.

Jag gillar Italienarnas värderingar, de prioriterar familj och har en stor kärlek till maten. Det var lätt att hitta ekologiska matvaror och på en av restaurangerna vi besökte hade servitörerna förkläden med texten: io cucino con amore (jag lagar mat med kärlek).

 

I själva mässhallen på eventet har de kommit längre än oss när det gäller återvinning och källsortering. Jag var på Globe Forums årliga event där man utser vinnare inom miljöin-novationer, där vann Bokashi. Bokashi är en metod där man gör jord av matavfall. Stockholm Stad har dock bakläxa här då sophanteringen inte gynnar källsortering. Det vi skulle kunna lära av Italien är några hållbara värderingar: prioritera din familj, laga din mat med kärlek och källsortera så mår både människorna och jorden bättre!

Jag kommer att blogga om upplevelser och den inre och yttre resan för ett mer hållbart liv. Jag har under Tony Robbins-eventet antagit en utmaning gällande den inre resan. Kom tillbaka imorgon så får du veta mer.

Responses

  1. En första kommentar till ditt inlägg!


Kommentera

Kategorier

