Skrivet av: DagensECO | 29 september, 2011

12 steg till optimal energi – steg1

 

1. Andning och utrensning

– 10 djupandningar 3 gånger per dag (andas in räkna till 10, andas ut räkna till 5)  Kontrollera att magen går ut under inadning och in under utandning, om axlarna går upp när du andas in, andas du inte optimalt. Försök sitta så att magen kan vidgas när du andas in!

– Hoppa studsmatta 20-30 minuter per dag 

Luft är absolut viktigast för kroppen, efter 10 sekunder utan luft tappar man medvetandet och efter 4-6 minuter förstörs hjärncellerna, man kan inte överleva mer än några minuter utan syre. Syresättning av cellerna i kroppen är nödvändig för att optimera hälsan.  ”Improper breathing is a common cause of ill health. If I had to limit my advice on healthier living to just one tip, it would simply to learn how to breathe correctly. There is no single more powerful–or more simple–daily practice to further your health and well being than breathwork” .  Andrew Weil, M.D

Utresning, att hoppa studsmatta är ett utmärkt sätt att få igång det lymfatiska systemet som rensar ut gifter och slaggprodukter ur kroppen. Du syresätter även cellerna när du hoppar. När du är i luften och kroppen känns viktlös syresätts cellerna och när du studsar ner i mattan så gör gravitationen att gifter pressas ur cellerna och förs genom det lymfatiska systemet ut i blodet, ut i urinen och rensas ut. Tänk att något som är så roligt kan vara så bra!

Kommentar: På morgonen djupandas jag och räknar till 20 på inandning och 10 på utandning. Resten av dagen räknar jag till 10 på inandning och 5 på utandning, det gör att jag lättare kan spontant djupandas i smyg när jag står i kassan på Coop eller när jag sitter på bussen, riktigt smidigt sätt att syresätta kroppen. Det var riktigt knepigt att hitta studsmatta, jag ska leta vidare på blocket och hoppas att jag hittar en för hemmabruk där. Idag var jag hemma hos en kompis och fick låna studsmatta. Det finns även studsmattor i Vasaparken, kanske blir det en tur dit imorgon :)!

Sammanfattning samt tankar och idéer kring Tony Robbins: The Power of Pure Energy

Kommentera

Kategorier

