Skrivet av: DagensECO | 30 september, 2011

12 steg till optimal energi – steg2

 

2. Renat vatten och levande föda

 

Filtrera dricksvattnet

– Ät vattenrik mat, mat med hög vattenhalt: minst 70%

 

 

Vatten, alla levande varelser består till största del av vatten, våra hjärnor består till 75%  av vatten och våra lungor av 90%. Kritiska processer i kroppen som matsmältning och cirkulation fungerar inte utan vatten. Vi dör efter ca 10 minuter utan luft, en vuxen människa kan gå några veckor utan mat, men kan inte leva utan vatten mer än ca 10 dagar.  Enligt utmaningen ska man dricka halva sin kroppsvikt i ounces per dag, jag räknade om det och då blev det ca 3 liter vätska om man väger 50 kg och 6 liter om man väger 100 kg.

Levande föda, om man äter mycket grönsaker går det lätt att få i sig vattenrik föda. En typisk europeisk diet består 15% av vatten och enligt utmaningen så ska man sträva efter att äta en diet som består 70% av vatten per dag. Exempel på vattenrika grönsaker/frukter: isbergssallad, vattenmelon, broccoli, morot, äpple, potatis, banan och majs.

Kommentar: Jag köpte en filtreringskanna igår (se ovan). Nu har jag två glaskannor i kylen med filtrerat vatten, jag har ett glas vatten på bordet som jag smuttar lite på  var 20:e minut. Jag har lagt i två skivor gurka för att få vattnet mer alkaliskt (kroppen mår bra av att få i sig basisk vätska), men om man tål citrus, kan man pressa i citron eller lime i vattnet.

För att få i mig extra vattenrik mat har jag lagt till två fruktsmoothies per dag, en på morgonen och en som mellanmål mellan lunch och middag. Jag har även lagt till en gazpacho (mixade råa grönsaker) till lunch. Jag har tamari i soppan (fermenterad soja) för att få i mig salt så att lite av vattnet binds upp i kroppen. Har lite ont i huvudet idag, men jag har läst att man kan få lätt huvudvärk i början när man rensar ut gifter i kroppen.  Sen får jag springa på damernas lite oftare, men det stabiliserar sig säkert om några dagar! 

Sammanfattning samt tankar och idéer kring Tony Robbins: The Power of Pure Energy

Responses

  1. Var har du köpt din filtreringskanna?

  2. Hej Stephanie,

    Orsaken till att du får ont i huvudet är snarare att du äter för lite energirik mat. Precis samma effekt får man när man bantar eller fastar. Att rensa ut gifter och slaggprodukter är mytbildning. Att undvika stekyta och alkohol är bra men all annan ”detox” som att filtrera vatten och köpa dyra juicer är bara försäljningsknep. Använd pengarna till nåt skojigare vet jag : ) Önskar dig allt gott, mvh Jenny.

    Mvh Jenny.

    • Hej Jenny!

      Dyra juicer tror inte jag heller på, det känns inte som ett hållbart alternativ. Jag använder min råsaftcentrifug och min mixer och köper eklologiska grönsaker, frukter och bär när jag vill ha goda juicer och smoothies, godare kan det inte bli :)!


Kommentera

Kategorier

