Skrivet av: DagensECO | 1 oktober, 2011

12 steg till optimal energi – steg3


3. Essentiella oljor

 

– Ät mat som innehåller naturliga fetter som:
avokado, mandlar, hasselnötter, solrosfrön, pumpafrön och olivolja

Ta Omega 3-tillskott, t ex Udo’s Choice Oil Blend el Twin Lab´s Krillolja

 

 

Essentiella fettsyror är viktiga komponenter i din kost. Varje cell i kroppen behöver essentiella fettsyror för att fungera och speciellt din hjärna, som består till 60%  av fett. Att helt utesluta fett ur kosten är rent livsfarligt, det gäller bara att veta vilka fetter som är bra för kroppen för att leva ett hälsosamt liv. Här är några exempel varför esentiella fettsyror är så bra för kroppen.

  • Essentiella fettsyror förebygger läckande tarm som kan leda till allergier och inflammationer. Minskar egentligen alla typer av inflammationer.
  • Stress och depressioner lindras av essentiella fettsyror.
  • I immunsystemet skyddas DNA från att förstöras med hjälp av essentiella fettsyror.
  • Forskning visar att foster får essentiella fettsyror från mammans kropp för att kunna bygga upp sin hjärna.

Kommentar: Jag köpte Udo’s Choice Blend Oil som är ekologisk oljor från växtriket. Jag köpte även valnötsmör som jag kan ha på kex/bröd. På flaskan från Udo’s Choice står det att man kan ta 1-2 msk varje dag. Jag tar bara en msk och sen tar jag valnötsmör lite då och då, för mig blir det lite mer omväxling så. Jag fick inte tag på Krilloljan, men jag fick veta av en kompis att den finns att hitta på PUBs hälsokostbutik Hälsa för alla. Krilloljan har väldigt koncentrerad omega 3, så den kan vara bra att ta som komplement. Av andra typer av fiskoljor kan man riskera att få i sig för mycket toxiner (gifter), men eftersom krillen är lägst ner på näringskedjan är risken minimal.

Sammanfattning samt tankar och idéer kring Tony Robbins: The Power of Pure Energy

Annonser

Responses

  1. […] Transfetter höjer (förenklat uttryckt) kolestorolvärdet i blodet. I det långa loppet kan det vara orsaken till många hjärtsjukdomar. Härdat fett (däribland kan tranfetter förekomma) finns ibland annat margarin, ost, pommes frites, kakor och chips. Självklart är inte alla fetter dåliga. Naturliga fetter som kokosolja och smör är bra. Det är även bra att få i sig omega 3 och omega 6 (finns ibland annat fiskolja), här är det viktig med en balans, den bästa balansen är 2 delar omega 3 och 1 del omega 6 om proportionerna blir fel åt andra hållet kan det vara en hälsofara. Några naturliga fettkällor är avocado, mandlar, solrosfrön och valnötter. Läs gärna mer från mitt tidigare blogginlägg. […]


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: