Skrivet av: DagensECO | 2 oktober, 2011

12 steg till optimal energi – steg4

 

4. Tänk grönt

 

– Ät 70-80% mat som är basisk

– Använd Greens-tillskott som komplement

 

Mycket av den kost vi äter, om man använder PH-värde som riktmärke, har ett lågt PH-värde och det innebär att den är sur och har en försurande effekt. Därför är det viktigt att äta mycket frukt och grönsaker som har ett högt PH-värde, den maten är basisk och balanserar upp och kan förhindra en försurning av kroppen. Att äta mycket grönt och undvika sura födoämne som t ex kött, skapar en alkalinitet. Det är bra att sträva efter alkalinitet, det är vattnets förmåga stå emot försurning. Alkalinitet är inte samma sak som alkalisk, det har med PH-värde att göra, om du vill läsa mer i detalj, läs här…

För att förenkla det hela, sträva efter att äta mer basiskt och undvik att äta alltför mycket mat som är sur (se nedan). Några enkla tips: pressa lite citron eller lime i vattnet du dricker. Ät mycket grönsallad. Om du gör en fruktsmoothie lägg till en handfull spenat när du mixar. Köp Greens på burk som du blandar med vatten.

 

Kommentar: Jag är tyvärr citrusallergiker (rådet var ju att pressa lite citrus i vattnet), men jag har två gurkskivor i mitt filtrerade vatten för att det ska bli mer basiskt. Sen har jag varit och inhandlat Greens-tillskott, jag hittade en produkt som är raw (inte upphättade vid tillverkning) och som är ekologisk. Det första jag gör när jag vaknar på morgonen är att ta ett glas vatten med Greens-tillskott. Jag har även köpt ett gäng kartonger med kokosvatten som är basiskt och extra bra vid återställning av vätskebalansen vid träning. Jag äter nästan bara frukt och grönsaker och undviker under 10-dagarsutmaningen  kött, mjöl och socker. Jag letade efter korallsandspåsar  på hälsokosten, men det var slut. Korallen gör att vattnet blir basiskt. Jag ska fortsätta leta i veckan…vattnet känns mjukt och smakar underbart gott när man har korallpåsar i vattnet.

Sammanfattning samt tankar och idéer kring Tony Robbins: The Power of Pure Energy

Responses

  1. Spännande utmaning! Var köper du Greens-tillskottet, finns ngn bra webbshop? Ska genast slänga i lite spenat i min smoothie! Den börjar bli rätt fullmatad med ”stuff” nu..:-))

    • Elena, jag köpte min på Gryningen. Den heter Bio-Organic Greens och företaget heter Bio Life Naturals. Jag valde den för det är den enda raw 100% organiska greens som finns (vad jag vet :). Vad kul att du gör smoothies! När jag är klar med utmaningen kommer jag nog skriva några rader om smoothies lite längre fram.

  2. […] att kunna reducera syra i kroppen så är det bra att äta basisk mat, gröna och gula grönsaker, sojabönor och essentiella fettsyror. Detta reducerar försurning i blod och […]


Kommentera

Kategorier

