Skrivet av: DagensECO | 3 oktober, 2011

12 steg till optimal energi, steg5

 

5. Aerob träning

 Utför aerob träning i 30 minuter 3-5 ggr i veckan, t ex power walk, löpning, simning, cykling

– Håll rätt puls för aerob träning (hjärtslag 180-X, X är din ålder)

 

Aerob och anaerob träning är två begrepp för att beskriva hur en träningsform verkar. Aerob kan översättas med syresatt träning, t ex långdistanslöpning. Du tränar i måttligt tempo, träningen stärker hjärta och lungor och du blir mer uthållig. Träningsformen bränner till största delen fett. Anaerob är ej syresatt träning, t ex styrketräning, musklerna jobbar så fort att de inte hinner ta upp syre. Denna träningsform är mer explosiv och bränner i första hand glycogen (kolhydrater).

 

 

Kommentar: Jag hoppar studsmatta 30 minuter på morgonen varje dag. Förutom det så har jag nu köpt ett par nya power walk-skor. Jag planerar 3o minuter power walk ca 3 ggr i veckan med puls inom aerobic-zonen (jag använder min nya pulsklocka för att hålla koll), jag är jättenoga med uppvärmning och nedvarvning, det förbereder kroppen så att man får ut maximalt av träningen (puls mellan 90-100)! Jag har väldigt stor nytta av pulsklockan för att hålla ett lagom tempo. Jag vill ju hålla mig till aerob träning eftersom det syresätter kroppen och ger uthållighet.

Sammanfattning samt tankar och idéer kring Tony Robbins: The Power of Pure Energy

Kommentera

Kategorier

