Skrivet av: DagensECO | 5 oktober, 2011

12 steg till optimal energi – steg6

 

6. Maximal näring – sju gyllene regler

 

Drick vatten före och efter måltid, aldrig under måltiden (30 minuter före och 1 timme efter)

Ät maten i lugn och ro

– Ät lagom portion (less is more)

Välj ekologiskt (så ofta du kan)

 – Följ idealisk matpyramid

  • 70% frukt och grönsaker
  • 10% fisk- och vegetabilisk protein
  • 10% komplexa kolhydrater (quinoa, råris mm)
  • 10% oljor (omega 3-oljor och kokosolja)

– Ta kosttillskott (efter behov), t ex:

  • Greens
  • Acidophilus
  • Omega 3
  • A- och C-vitamin (antioxidanter)

Kombinera maten rätt (se tabell)

Kommentar: Jag följer de flesta punkter ovan, har dock haft ett litet motstånd till syntetiska vitaminer. Däremot tror jag att jag behöver D-vitamin och det är svårt att få i sig genom kosten, så de tänker jag köpa på apoteket. Eftersom man inte får äta några mjölkprodukter funderar jag på att hitta en tablett med acidophilus, kan vara bra att ha hemma. När utmaningen är över är ekologisk yoghurt det första jag ska återinföra för det saknar jag. Men kanske i långa loppet att jag kommer sluta med mjölkprodukter helt och då kan det vara bra med acidophilus-tabletter..?

Sammanfattning samt tankar och idéer kring Tony Robbins: The Power of Pure Energy

Kommentera

Kategorier

