Skrivet av: DagensECO | 9 oktober, 2011

Ibland räcker inte den goda viljan hela vägen…

 Eco Now – utställning 2011

 Det första som möter mig är ett dignande bord med god mat från Il Fornaio som är märkta med Äkta vara – mat istället för tillsatser. Jag blir glad och förväntansfull. Ju längre in i lokalen jag kommer desto mer förvirrad och undrande blir jag. Det är väldigt lite folk och de flesta utställare ser ganska trötta ut, många budskap är otydliga och kunskapen om produkterna är något osäker och lite vacklande. Men det fanns självklart några som utmärkte sig.

 

 Ekokvarnen är ett nätverk för hållbar byggnation och inredning, de hade en väldigt givande utsällning där man kunde gå runt och se på produktprover från varje företag, det fanns intressant information och tydliga budskap vid varje station inom Ekokvarnens utställning. Av dessa var det utällaren Deco som utmärkte sig mest, de var kunniga inom sitt område och bra på att ta folk. Det fanns ett tilltalande buskap, en röd tråd och en tydlig målgrupp i Ekokvarns utsällning, här skulle Eco Now kunna ta inspiration för att få mer liv i utsällning som helhet 2012.

Te-Centralen hade en stor monter med doftprover för olika teer, de bjöd även på smakprov på ett fantastiskt gott Darjeeling-te. Tydliga visitkort fanns på plats och ville du inte samla på dig papper och dylikt så var det bara att ta fram din smartphone och fota QR-koden så fick du all information du behövde i din smartphone. När jag började prata med dem, tog de mig med på en resa i teernas värld, de berättade om hur tebladen behandlas olika i Kina, Japan och Indien. De berättade också mer än gärna om vad som är skillnaden mellan svart, grönt, vitt och rött te så även novisen kunde förstå. Självfallet fanns det fler som utmärkte sig, men dessa två var mina favoriter.

 

Av de mer väletablerade företagen så var det the Body Shop och Boomerang som fanns på plats. Från The Body Shop var de trevliga så som de brukar vara i butik. De gjorde ett bra jobb utifrån sina kunskap. Här hade jag gärna sett att det var någon representant från företaget som brinner för deras ekologiska produktserie och som är mer insatt. Boomerangs utställning var väl genomtänkt och välarbetad, dock var utställningsmontern obemmanad ganska ofta och även om väggutställningen i sig hade ett bra budskap så kändes den som helhet lite opersonlig,  då det saknades en viss närvaro.

 

 Den goda viljan finns och det är ett fantastiskt jobb att få ihop en så stor utsällning med så många spännande företag under en helg på en så central plats som Münchenbryggeriet, Eco Now är värda en eloge för detta!

Många utställare var bra och den goda viljan lyste stark. Men för att få dit mer folk, kanske det behövs det där lilla extra. Jag hoppas att Eco Now hittar ett PR-bolag som kan hjälpa till pro bono (för att stödja och främja företag med ekologisk och/eller etisk inriktning). PR-bolaget skulle kunna hitta en känd profil som dragplåster för utställninen (folk drar folk) jobba med syfte, budskap och målgrupper. Eco Now och alla utställare kan då få inspiration att hitta ett gemensamt buskap, en röda tråd för utställningen, samt att varje utställare skulle få rådgivning för att kunna marknadsföra sig och sin utsällning på ett mer framgångsrikt sätt.

Ibland, räcker inte den goda viljan hela vägen. Men jag tror att det handlar om små finjusteringar som gör att Eco Now kommer att kunna utföra en än mer framgångsrik utställning som kommer att tilltala en större publik och jag ser fram emot ett fullsatt Eco Now 2012! (Detta är sett ur ett konsumentperspektiv).

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: