Skrivet av: DagensECO | 12 oktober, 2011

12 steg till optimal energi – steg9

 

9. Undvik processat fett

 

– Undvik all processat, härdat fett samt tranfetter eller sluta helt att konsumera dessa.

-Håll din dagliga fettkonsumtion under 25% (mindre än 25% av de kalorier du intar ska vara fett).

 

 

Transfetter höjer (förenklat uttryckt) kolestorolvärdet i blodet. I det långa loppet kan det vara orsaken till många hjärtsjukdomar. Härdat fett (däribland kan tranfetter förekomma) finns ibland annat i margarin, ost, pommes frites, kakor och chips. Självklart är inte alla fetter dåliga. Naturliga fetter som kokosolja och smör är bra. Det är även bra att få i sig omega 3 och omega 6 (finns ibland annat fiskolja), här är det viktig med en balans, den bästa balansen är 2 delar omega 3 och 1 del omega 6 om proportionerna blir fel åt andra hållet kan det vara en hälsofara. Några naturliga fettkällor är avocado, mandlar, solrosfrön och valnötter. Läs gärna mer från mitt tidigare blogginlägg.

 

Fem kroppsfunktioner som tjänas av naturliga fetter

  • De bygger cellmembran
  • De behövs vid hormonproduktion
  • De ökar matsmältningen och skapar energi
  • De skyddar kroppen genom att buffra gifter och neutralisera syror
  • Kroppen får sig en rundsmörjning som gör att cellerna kan röra sig fritt

 

Kommentar: Jag undviker margarin, ost och allt friterat. Jag steker i kokosolja, maten blir underbart god. Jag har även köpt Udo’s Choice som är ett bra vegetabilskt Omega 3-tillskott. Sen äter jag en hel del avocado, mandlar och valnötspasta för att få i mig bra naturliga fetter. När det gäller negativa fetter är jag inte så kunnig, vet bara hur jag ska undvika dem, vill du läsa mer om fetter så har Sveriges Konsumenter i Samverkan skrivit en del i ämnet.

 Sammanfattning samt tankar och idéer kring Tony Robbins: The Power of Pure Energy

Kommentera

Kategorier

