Skrivet av: DagensECO | 15 oktober, 2011

12 steg till optimal energi-steg10

 

10. Undvik Kött

 

– Undvik eller dra ner radikalt på din köttkonsumtion.

– Det totala proteinintaget bör ligga på 5-6% per dag, gärna från plantbaserad föda.

 

 

Den traditionella bilden om näring dödar oss sakta – ökande hjärtsjukdomar och cancer är bara några negativa effekter. Vi behöver öppna vårt sinne för nya sätt att äta och att inkludera plantbaserad mat. Man pratar ofta om att man behöver stora doser av protein, speciellt när man tränar (muskler växer) och det är då lättast att få i sig protein från kött. Detta är en myt!

 

Näringsinnehåll i bröstmjölk

 

När växer vi som mest och behöver maximal näring för att kunna växa i snabb takt? När vi är spädbarn. Vad äter ett spädbarn? Bröstmjölk, bröstmjölk innhåller till största delen fett och kolhydrater, proteinet ligger på ca 1%. Om man tittar i djurvärlden, vilka djur är både stora och väldigt starka? Både elfanter och gorillor är stora och har oanade krafter. Vad består deras mat av? elefanter äter gräs, löv, frukter och kvistar, samma gäller gorillor som är huvudsakligen växtätare och äter frukt, löv och växtskott. Det finns ett mycket tänkvärt kapitel i Boken Grönt för livet som handlar om likheten mellan Schimpanser och människor:

Efter att ha studerat vilda schimpanser, vilkas DNA är nästan identiska med människans, började Victoria Boutenko undersöka de gröna bladväxternas näringsinnehåll och betydelse för hälsan. De vilda schimpanserna äter nästan 50% bladgrönt och de har ett extremt starkt och naturligt skydd mot aids, cancer, hepatit C och andra allvarliga sjukdomar. Hon undrade om bristen på bladgrönt kunde vara den största orsaken till den moderna människans ohälsa.

Kanske är det dags att omvärdera den traditionella tallriksmodell för att hitta en mer effektiv näringsmodell som ger optimal energi? Om du absolut vill fortsätta äta kött så kommer 5 tips:

  • Ät kött max en måltid per dag.
  • Vid varje köttmåltid, ät alltid mycket vattenrik mat till t ex sallad eller ångade grönsaker.
  • Ät kött mitt på dagen, gärna vid lunchtid.
  • Ät kött som är fritt gående, ekologiskt och gärna kosher (all urinsyra och andra gifter är avlägsnade under slaktprocessen).
  • Undvik rött kött, välj magert kött.

 

Kommentar: Jag har under min 10-dagarsutmaning ätit en blandning av veganmat och rawfood. Nu har jag utökat utmaningen till en 30-dagarsutmaning. Nu äter jag fisk två dagar i veckan. Jag provade att äta kalkon häromdagen, men mina smaklökar har ändrats drastiskt. Det smakade så illa så jag kunde inte äta upp köttet. Om man är osäker på hur man kan hitta proteinrik plantbaserad föda så lägger jag ut två länkar, prova gärna du med! Länk till Vegkitchen och LiveStrong.

Sammanfattning samt tankar och idéer kring Tony Robbins: The Power of Pure Energy

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: