Skrivet av: DagensECO | 17 oktober, 2011

12 steg till optimal energi-steg11

 

11. Undvik mejeriprodukter

 

– Undvik eller dra ner radikalt på mejeriprodukter från kor

 Dagligt kalciumintag bör ligga på 400 mg per dag och bör helst komma från plantbaserad, kalciumrik föda.

– Prova gärna andra alternativ som ris- soja- eller mandelmjölk i lagom dos

 

 

Nya forskningsrön visar att intag av mejeriprodukter är största bidraget till osteoporosis (benskörhet), leverproblem och olika typer av cancer. I Dr. T Colin Campbell’s proteinstudier upptäckte man att kasein var en stor bidragande faktor till cancer, komjölksprotein består till 87% av kasein. Mejeriprodukter, kött och alkohol är syrabildande. Man brukar säga att detta hämmar upptag av kalcium, det är inte den enda orsaken. För att neutralisera de syrabildande effekterna (vid intag av mejeriprodukter, kött och alkohol) använder kroppen det lagrade kalciumet från benvävnaderna och så småningom ökar då risken för benskörhet, då benvävnaderna utarmas på kalcium. Det finns även studier som visar på att mjölk inte är bra för barn.

 

Kalcium är en mineral som behövs bl a för att stärka benvävnader och tänder, det behövs även för nervsystemet och blodets koa-guleringsförmåga samt muskelsammandragningsförmåga (reglerar hjärtpulsen). Kalciumet är lagrat till 99% i skelett och tänder och 1% i blod och andra vävnader. Vissa studier visar på att rikligt med kalcium i kosten kan orsaka en viktminskning. Det är flera faktorer som spelar in, studier har visat att rikligt med kalcium förmår cellerna att släppa ut fett, det visar också på att upptaget av fett till fettcellerna minskar, även fettabsorption i tarmen minskar.

 

Livsmedel Mg kalcium per 100 gram

  • Nässlor 490
  • Nypon 310
  • Sötmandel 265
  • Herring i tomatsås 200
  • Sojamjöl 199
  • Sardiner i olja 191
  • Hasselnötter 188
  • Sardiner i tomatsås 174
  • Spenat fryst 170
  • Fikon torkade 144
  • Rabarber 140
  • Äggula 140
  • Grönkål fryst 136
  • Bruna bönor 135
  • Räkor 115
  • Abborre 110
  • yoghurt 109

 

Kommentar: Jag äter bl a fisk och skaldjur samt broccoli, spenat, mandlar och hasselnötter. Eftersom jag varit laktosintolerant hela mitt vuxna liv så är det naturligt för mig att utesluta mejeriprodukter. Om jag är sugen på en mejeriliknandeprodukt burkar jag välja havremjölk och/eller havregrädde. Är jag sugen på sältan som ost ger så äter jag små mängder KRAV-märkt feta eller chèvre som är gjort på får- respektive getost. För att vara på säkra sidan tar jag ibland tillskott som Urticalcin något jag varmt rekommenderar som kalciumtillskott. Det sägs att de två bästa vapnen mot benskörhet är sol och motion. Nu när vi går mot mörkare tider tar jag D-vitamintillskott från apoteket. D-vitamin ökar upptaget av kalcium i maten. Läs gärna mitt tidigare inlägg om mejeriprodukter.

Sammanfattning samt tankar och idéer kring Tony Robbins: The Power of Pure Energy

Responses

  1. […] DagensECO Här kan du läsa om upplevelser, och den yttre resan – hållbara tips på resan och den inre resan – tanketips för ett hållbart välbefinnande! ← Fairtrade Challenge 2011 12 steg till optimal energi-steg11 → […]


Kommentera

Kategorier

