Skrivet av: DagensECO | 27 oktober, 2011

12 steg till optimal energi – Steg12

 

12. Undvik syraberoende produkter

 

– Undvik eller dra ner radikalt på syraberoende produkter

 Alkalisera! Om du konsumerar 70-80% alkaliserad mat (basisk), minskar behovet av syraberoende produkter.

 

Vanliga syraberoende produkter (klicka på någon av nedanstående så får du reda på varför det påverkar din kropp negativt)

 

Vad händer vid stort intag av syraproducerade produkter? Det översyrar blod och vävnader, vilket hjälper virus, bakterier, jäst och svamp att växa i celler och vänvader i kroppen. Ett kylskåp måste vara kallt för att maten ska slippa få bakterier och/eller mögel. Om kylskåpet slutar fungera så blir maten dålig och bakterier och mögel börjar växa, maten blir förstörd. Samma sak händer med kroppen när vi får för mycket syraproducerad mat. Det är så alla infektioner och degenerativa sjukdomar börjar.

För att kunna reducera syra i kroppen så är det bra att äta basisk mat, gröna och gula grönsaker, sojabönor och essentiella fettsyror. Detta reducerar försurning i blod och vävnader.

 

Kommentar: Under utmaningen förstadel uteslöt jag helt kaffe, socker, vitt mjöl och alkohol. Nikotin har jag aldrig nyttjat. För mig var det inte så svårt då jag inte dricker kaffe mer en 2-3 gånger i månaden. Egentligen är det inte bara vitt mjöl,utan alla raffinerade produkter som är vita, vetemjöl, pasta, ris, även potatis räknas in här pga sitt höga glykemiska index, allt detta bör undvikas.

Under de första 10 dagarna var jag superstrikt och undvek alla syraberoende produkter helt och under återstående tid (30 dagar sammanlagt) undvek jag i möjligaste mån syraberoende produkter. Potatis åt jag vid ett par tillfällen och när jag åt ute så var vitt ris ändå det bästa alternativet (jämfört med vanlig pasta och överkokt potatis) så tog jag det bästa alternativet som fanns till hand. Jag åt pasta ett par gånger, men då valde jag fullkornspasta.

Sammanfattning samt tankar och idéer kring Tony Robbins: The Power of Pure Energy

Responses

  1. wow bra jobbat, Stephanie!

    • Hej Marcus!

      Tack :). Hoppas du tyckte det var kul att läsa serien. Det är roligt med utmaningar., för mig blev det att både följa den och skriva om den.


Kommentera

Kategorier

