Skrivet av: DagensECO | 4 november, 2011

Kåt, glad och tacksam?

 

 

–Hur fan vill du att jag ska vara då?
–Vad sägs om kåt, glad och tacksam?

 

Citat från filmen Ogifta par – en film som skiljer sig. En både dråplig och rolig film. Jag skulle vilja säga, börja med tacksamhet och resten kommer att falla på plats av sig självt. Det finns en massa saker att vara tacksam över.

När tog du senast höger hand på vänster skuldra och sa: Tack, du är fantastisk? Nä, så kan man väl inte göra? Vi har ju en jantelag att följa…eller? Jag har en bok vid nattduksbordet där jag skriver upp 10 saker varje kväll som jag är tacksam över. När jag har gjort något bra och sitter vid datorn brukar jag spela upp nedanstående klipp och ta emot applåderna.

 


Tips för en hållbar livsstil:

  • Skaffa en fin liten bok där du skriver en tacksamhetslista varje kväll.
  • Belöna dig specifikt för något du är tacksam över varje vecka.
  • Tacka andra för saker du tycker om, gärna muntligen, i ett fint mejl eller vykort.
  • Hitta supporterande vänner och uppmuntra till att ni peppar och applåderar varandra.
  • Har du en partner? Då kan ni varje dag göra en övning: Idag är jag speciellt glad, tack för att du gjorde __________ eller tack för att du är så __________.

 

Det kan kännas ovant och lite konstigt i början. Men sen ger det så mycket att fokusera på det man är tacksam över, det ger en härlig känsla av glädje som i sin tur kan ge en känsla av…Så jag skulle vilja säga, börja med tacksamhet och resten kommer att falla på plats av sig självt. Ha en trevlig fredagkväll :)!

 

Responses

  1. Suvärent, tack!


Kommentera

Kategorier

