Eko på Oscarsgalan

 

Eko på Oscarsgalan
Meryl Streeps eko-klänning på Oscarsgalan. Foto:fashionfor2012.net

För mig är Meryl Streep en förebild på många sätt, hon är en fanastisk karaktärsskådeseplare och på årets gala väljer hon att vara ‘grön’ :). Meryl Streep tog hem priset som bästa kvinnliga huvudroll  och på Oscarsgalan bär hon en miljövänlig eko-klänning.

Den eleganta Lanvin klänningen har tillverkats av Eco certifierad Fabric /miljövänligt tyg som både anskaffats och inspirerats av The Green Carpet Challenge (GCC) – ett initiativ som inrättats av Livia Firth.

Annonser

Present – upplevelse

 

live it.se
present upplevelse

I lördags fyllde jag år. Jag har alltid förespråkat upplevelser och restaurangbesök som bra presenter, istället för att köpa en massa saker. Så jag blev jätteglad när familjen bjöd ut mig på restaurang och då jag hittade detta fina presentkort på en upplevelse i paketet från liveit.se. Det ska bli så kul att välja upplevelse, jag lovar att blogga om upplevelsen och ge en liten recension så håll utkik här :).

Vad blir det till middag…?

 

Vad blir det till middag idag? För mig blir det fisk, potatis och broccoli med god pepparrotscreme till. Naturskyddsföreningen har gjort en enkel guide för hur du kan välja smart mat som är bra gröna alternativ i vardagen.

 1. Ät kött mer sällan
– Varför inte prova att göra ett par bönbiffar?

2. Spara rester
– Dina rester kan vara basen för en ny rätt dagen efter, använd fantasin!

3. Köp KRAV-märkt
– Välj KRAV-märkt om det finns som alternativ i butiken.

4. Byt ut salladen
– Det finns så många andra grönsaker som både smakar och mättar mer.

5. Välj frukt och grönt efter säsong
– Varför inte göra en rotfruktsgratäng eller äppelkaka?

6. Byt ut riset
– Matvete kokat i buljong är riktigt gott.

7. Dra ner på godis och läsk
– Chokladdoppade gojibär är ett perfekt alternativ till godis.

8. Välj klimatsmart fisk
– Fryst fisk är välmärkt så det är lätt att hitta.

9. Kökstips, spar el
– Vattenkokaren är underskattad, använd den mer!

10. Enklaste tipsen
– Se hela listan på Naturskyddsföreningens hemsida.

Morgonpromenader – fettförbränning

 

Morgonpromenader – fettförbränning

I början av året är det alltid extra fokus kring viktnedgång. En nyckel för att gå ner i vikt är att få igång fettförbränningen. Ett första steg kan vara att ta morgonpromenader på fastande mage. Om man vill öka fettförbränning vid morgonpromenader ska man först dricka ett glas vatten (vätskebrist minskar alltid fettförbränningen) och inta koffein, koffeinet ökar frisättningen av fett från fettcellerna. Effekten blir en högre fettförbränning under promenaden. När du är klar med promenaden kan du äta din frukost. Jag skulle inte välja kaffe som koffeinkälla, utan hellre välja två koppar grönt te. om man inte vill dricka varken kaffe eller te, så kommer här andra tips på koffeinkällor:

-> Guarana innehåller ungefär dubbelt så mycket koffein som kaffebönor. (Man kan läsa att det innehåller guaranin, vilket är samma kemiska förening som koffein). Den innehåller även teofyllin och teobromin. Koffein är närbesläktat med teofyllin och teobromin, alla är centralt stimulerande substanser (stimulerar centrala nervsystemet).

->Kakao innhåller koffein, teofyllin och teobromin som fingervining kan man säga att om man äter en 40 grams chokladkaka får man i sig en tiondel av koffein jämfört med en kopp kaffe. En kopp choklad innehåller en tjugondel jämfört med en kopp kaffe.

Fettförbränningshämmande ämnen och livsmedel

  • Lakrits (sänker testosteronvärdena, vilket leder till försämrad fettförbränning).
  • Kolhydrater med högt GI (kolhydraterna omvandlas till fett och frisättning avtar helt).
  • Alkohol (hämmar leverns fettförbränning).
  • Vitamin B3 och B6 (överskrid inte dagligt rekommenderat intag, det minskar mängden fria fettsyror i blodet.

Östrogen

Östrogen ökar fettupptagning, det kan vara bra att veta vilka livsmedel som gynnar östrogenproduktionen (dessa bör man undvika då man vill öka sin fettförbränning, främst vid mer avancerad träning):

  • soja
  • alfa-groddar
  • ärtor
  • kål
  • sallad
  • bönor (över lag)