Skrivet av: DagensECO | 1 mars, 2012

De 7 dödssynderna – 7 drivkrafter

 

kors

Det är ofta vi förebrår oss för vad vi tänker/känner: ”Jag är så arg, jag känner mig så lat, eller jag känner en sån avundsjuka…”Det finns alltid två sidor av myntet. Om man som inom coachingen har ett icke dömande utgångsläge så är det lättare att se på egenskaper, känslor och beteende, då det inte finns något ”rätt” eller ”fel”, bara olika sätt att se på saker.

Ta t ex det lite provokativa påståendet: ”Det är fel att äta bajs!” För vem? Det är nog inte så bra om en människa gör det, men för en fluga är det säkert kalas. Så egentligen finns det inget belägg för påståendet, inga rätt eller fel…

Det har de senaste året varit mycket poulärt i reklamsammanhang att prata om de sju dödssynderna som något spännande och åtråvärt. Och om man tittar på de sju dödssynderna så kan man faktiskt hitta intressanta drivkrafter som kan vara just de framgångsfaktorer som leder oss till vårt/våra mål.

7 dödssynder - 7 drivkrafterNär du känner en ’negativ’ känsla som går att knyta till någon av de sju dödssynderna, fundera på vad den positiva intentionen är. Till exempel, om du ser en framgångsrik person, som har en fin bil och fina kläder och känner ett sting av avund. Istället för att förebrå dig själv så tänk: ”Vad hos den här personen inspirerar mig? På vilket sätt kan jag bli framgångsrik? Hur skulle jag kunna skaffa mig den bilen och de kläderna?” Genom att vara nyfiken hittar du svaren, svaren till vad som driver dig och vilka dina egentliga mål är. Kanske är det dags att släppa det tunga korset? Kanske är det dags att byta perspektiv?

Responses

  1. Så bra inlägg. Tack Stephanie!

    • Vad roligt att du tycker om det jag skriver :)!

  2. Superbra!! Helt rätt, varför bära tungt i onödan?! Den funderar jag vidare på…

    • Vad kul att du gillade det jag skrivit. Själv får jag påminna mig själv ibland. Ibland glömmer man liksom av vad man går och tänker på=bär på!


Kommentera

Kategorier

