Skrivet av: DagensECO | 22 mars, 2012

Dags för dagdrömmar!

Dagdrömma

Veckans tankenöt: Om du inte lagt ner mycket tid på tanken vad du vill med ditt liv…och någon nu helt plötsligt frågar: – Vad vill du med ditt liv? Vad skulle ditt svar bli på den frågan.

– Jag vill i alla fall inte xx eller xx!
– Jag tror jag vill xx eller liknande…
– Jag…vet inte…

Om du är tvekande på frågan vad du vill med ditt liv, se det som ett gott tecken! Har du för snabbt svar på frågan (om du inte lagt ner mycket tid på att utforska detta). Kan det många gånger vara ett tecken på att du låter dina invanda mönster och beteenden ta över och komma med ett politiskt korrekt svar, som till synes passar in i ditt nuvarande livsmönster, istället för att låta ditt hjärta tala. Oj vad flummigt, – låta mitt hjärta tala…kanske du tänker då. Men handen på hjärtat, om du fick välja helt fritt vad du vill med ditt liv, vad skulle svaret bli då?

Ofta handlar det om en ekvation ”vad jag vill” versus ”vad som förväntas av mig”. Av någon anledning brukar många fastna i perspektivet ”vad som förväntas av mig” och då kommer ”vad jag vill” i skymundan. Vad sägs om att ändra på balansen och fokusera en stund på ”vad jag vill”. Det bästa sättet att upptäcka den sidan och avväpna ”vad som förväntas av mig” är att dagdrömma. När dagdrömde du senast? Hur vilda och färgstarka är dina dagdrömmar? Låt fantasin flöda en stund!

Jag kulle vilja utmana dig att dagdrömma ett par minuter varje dag i en vecka. Om du aldrig dagdrömmer, avsätt 10 minuter varje dag (sätt en påminnelse i mobilen). Om du redan dagdrömmer lite grann, avsätt 2 x 20 minuter varje dag. Efter en vecka fråga dig själv. Vad vill jag med livet? Fick du ett annorlunda svar än idag? Låt inte vad som förväntas av dig ta överhanden i ditt liv, hitta en balans där du kan låta din dagdröm bli en del av din verklighet!

Responses

  1. Stäng av TVn, radion och FB…och dröm i stället en stund :)…är viktigare än mycket annat!


Kommentera

Kategorier

