Skrivet av: DagensECO | 2 maj, 2012

Tvätta fönster miljövänligt

Nu har våren kommit för att stanna. Har inte du heller hunnit tvätta dina fönster, och du blir som jag nu plågsamt påmind om det när solen lyser rakt på de grårandiga fönsterrutorna?

1. Blanda lika delar vatten och ättika i en vattenspruta, tillsätt lite citron för fräschare lukt.

2. Ta fram tidningspapper som ska till returen, köp en svamp och en fönsterraka om du inte redan har.

3. Spraya fönstret och gnugga in hela fönstret med svampen.

4. Torka av kanten högst upp på fönstret. Dra av allt vatten med fönstersrakan. Dra uppifrån och ned, utan att stanna på vägen. Torka av skrapan mellan varje drag.

5. Gå över fönstret flera gånger med rakan. De sista dragen gör du på helt torrt fönster.

Läs gärna mitt tidigare inlägg om fönsterputsning, orkar du inte gör det själv så har jag tips på miljövänliga tjänster.

Responses

  1. Hej! Det ska jag prova. Hade tänkt att prova med att koka tvättnötter och använda vattnet som jag fick tips om. Skulle kunna jämföra…
    Ser fram emot rena fönster med rent samvete 🙂
    Bernadette från Ecofinder

  2. Jag vet att det går att använda tidningspapper till att torka av rutorna med men vad ska tidningspappret vara bra till när du använder fönsterrakan?

    • Bra fråga :). Den är till för att torka rakan mellan varje drag. Är rakan torr så blir fönstret mer ‘speglande’ rent.


Kommentera

Kategorier

