Skrivet av: DagensECO | 8 maj, 2012

Jag vet det!


Veckans tankenöt: Är du en person som vet mycket? Eller är du en person som frågar frågor och är nyfiken? Vet du vilken som är den farligaste ordkombinationen? Det är när du tänker för dig själv: ”Jag vet det!” Vår hjärna är skapad så att vi ska förenkla saker och alltid hitta mönster, detta för att spara energi, då kan vi vara säkra på att överleva. Man kan säga att vår hjärna är vår livvakt, den är till för att göra vårt liv enkelt genom att spara energi och vara uppmärksam på fara. Om det är något vi vet, är det betryggande och vi kan sänka vår gard och då kan vi återgå i viloläge. Så när hjärnan uppfattar: ”Jag vet det!” så sänks garden och vi kan känna oss trygga.

Eftersom vi i dagens samhälle i Sverige har möjlighet att sova minst 8 timmar per natt och äta minst tre rätters mål mat varje dag så är chansen väldigt stor att vi ska överleva och att vår hjärna kanske inte behöver vara vår livvakt på samma sätt som förr. Det som händer när vi tänker: ”Jag vet det”, är att hjärnan stänger ner i det så kallade viloläget och då stagnerar vi. Det är här negativa tankar och fördomar skapas! Så när du tänker den oskyldiga tanken: ”Jag vet det!”, prova att vara nyfiken, vad mer kan jag lära här? Nyfikenhet är ett motgift till den farliga tanken att man redan vet. Föryngringskurer i all ära, vill du veta hemligheten bakom att behålla sin ungdom? Vill du behålla din ungdom och känna lycka – var konstant nyfiken!

 

Responses

  1. Så befriande! Att medvetet ifrågasätta sina värderingar och låta andra ifrågasätta dem utan att det känns som ett hot, inse att ens eget värde som person inte står på spel…en ren njutning och härligt djupare kontakter!

    • Bernadette, visst är det så :)!

  2. Jag som trodde jag visste, nu ska jag nyfiket lära 🙂

  3. Det är så intressant att ju mer man lär sig, desto mer fattar man hur mycket man inte förstår!

    Och Bernadette, verkligen, precis så! Pratade med brorsan om det där med hur fantastiskt det är när någon påpekar att man tänkt fel och man får en rejäl aha-upplevelse! Älskar’t!


Kommentera

Kategorier

