Skrivet av: DagensECO | 20 juni, 2012

Grön midsommar?

 

Då har jag punkthandlat lite så här dagarna före midsommar. Det ryktas om fint väder på midsommarafton, men det kan ju bli lite kallt ändå så jag köpte ett par nya vita leggings, dessa är gröna för de består av resycled (återvunnen, varför kan de inte skriva på svenska?!) polyamide. Sen vill jag binda min egen midsommarkrans. Förra året knepade jag och knåpade med fiskelina och två buketter blommor, det blev en krans, men den blev halvsnygg och tog 1 timme att göra. I år har jag fått lära mig att man ska ha grön ståltråd som grund och att man ska använda blomstertejp. Var ligger det gröna i att göra sin egen krans…? Ståltråden går att återanvända. I övrigt så är det mycket finare med en äkta krans jämfört med en i plast. Det kan vara knepigt att var grön på midsommar, men tänk att du är ekoreko, du väljer ekologiskt i den mån det går och använder sunt förnuft när du gör dina miljövänliga val :). Så tänker jag och då känns det bra.

Responses

  1. Nej nej! Förlåt att jag invänder, men ståltråd är ju inget bra att ha i kransen eftersom man vill kunna slänga den i naturen när den vissnat.

    Gör en stadig grund av en björkslana. Då får du dessutom en hel del gratis grönska, och kan börja vira fast blommor med bomulls- eller jutesnöre. Du behöver bara vira ett halvslarvigt varv med blommor så har du ändå en tät, tjock krans. 🙂

    • Vilket bra tips. Jag har inte tillgång till björkris. Men om jag har det nästa år så låter det som ett bra sätt att göra kransar. Jag kommer att återvinna min gröna ståltråd till nästa år, så den kommer ej att slängas.


Kommentera

Kategorier

