Skrivet av: DagensECO | 5 september, 2012

Höstgarderoben del 1

Varje kvartal går jag igenom min garderob och utvärderar vilka kläder som ska sparas, vilka som ska säljas eller ges bort. Och och om något blivit utnött så är det dags för mig att slänga plagget. Ibland är jag osäker på ett plagg och då hamnar det i ”kanske”-lådan, om jag inte saknat det under 6 månader, då gör jag mig av med det (säljer, donerar eller slänger).

Tips från garderobsexperten:

○Innan du börjar göra dig av med kläder ur din garderob så är det bra att ha en vision om hur du vill ha din garderob. Köp några modetidningar med kläder som tilltalar dig. Klipp ut kläder som du gillar och som du tror skulle passa dig. Om du föredrar second hand, gå runt och fota dina favoriter. Gör ett kollage. Detta är en moodboard* för din garderob. Nu har du en klarare bild över hur du vill ha det!

○Gör iordning 3 kartonger och märk upp dem med ”sälja”, ”donera”och ”kanske” (på ”Kanske”-lådan skriver du dagens datum så att du vet när 6 månader gått och det är dags att göra dig av med kläderna). Ta fram en sopsäck till det som ska slängas.

○Ta fram alla kläder från garderoben och lägg dem på sängen, gå igenom plagg efter plagg noggrant. Försök att inte bli känslomässig, utan var rationell. Själv brukar jag fråga mig själv när jag står framför spegeln: representerar det här plagget mig och min person? Om svaret är nej så hänger jag inte in den i garderoben igen.

○Det som ska säljas, säljer du med fördel på Tradera eller lämnar in på någon second hand-butik. Det går att donera kläder till många olika organisationer, jag brukar välja Myrorna. Din ”kanske”-låda ställer du på ett bra ställe. Sen är det bara att gå igenom din garderob med de kläder du beslutat dig för att ha kvar. Ha din moodboard i minnet och se om det nu eventuellt finns några luckor i din garderob.

 Det här behöver du:

  • 3-4 modetidningar/egna foton
  • papper till kollage
  • sax
  • lim eller häftmassa
  • 3 kartonger
  • märkpenna

Imorgon kommer ett par gröna tips om hur du ska tänka när du kompletterar och underhåller din garderob, vi ses imorgon :)!

* Ta inte din moodboard för bokstavlig, se den mer som en inspiration. Släpp loss din kreativitet och låt inte något begränsa dig i det här läget (t ex, nej, men inte kan jag ta med det här plagget, det är ju inte det minsta miljövänligt). Ta med allt fint du ser. Här ovan är min moodboard för min basgarderob i år.

Responses

  1. Fast ibland är ju känslan bättre än att vara rationell. För att en klok tjej som heter S.S säger att hjärta är en liten hjärna 🙂

    • Absolut. Men många impulsköp kan vara helt känslobaserade och blir ofta felköp. Så för mig är det en avvägning :)!

  2. […] var uri = 'http://impse.tradedoubler.com/imp?type(img)g(17190790)a(1655566)' + new String (Math.random()).substring (2, 11); document.write(''); DagensECO Här kan du läsa om upplevelser, och den yttre resan – hållbara tips på resan och den inre resan – tanketips för ett hållbart välbefinnande! ← Höstgarderoben del 1 […]

  3. […] du intresserad av hur man bygger sin ultimata garderob (det är jag) kan jag rekommendera bloggen Dagens Ecos serie om höstgarderoben. /* /* FacebookEmail Det här inlägget postades i vår vardag. Bokmärk […]

  4. Det där med att klippa å klistra ihop ”drömgarderoben” verkade ju som en riktigt rolig idé, sign me up 🙂


Kommentera

Kategorier

