Skrivet av: DagensECO | 19 september, 2012

Äppeltider

äpplen

Foto: © Stephanie Stenstad

Förra helgen var jag vid Åkeshovs slott. Där står äppelträden på rad, och folk går ogenerat och plockar äpplen från trädgården. Oavsett om du har tillgång till äpplen ute i naturen eller köper KRAV-märkta i butik, nu är det dags att göra äppelkaka, äppelmos eller varför inte prova att göra äppelmust? Visste du t ex att äppelmust gjort på rätt recept kommer att vara en värdig konkurrent på årets glöggbjudning?

I år den 29- 30 september firar Kiviks äppelmarknad 25 år, om du vill hålla dig närmare stockholmstrakten så kommer även en äppelmarknad att anordnas vid Grönsöö Slott den 5-7 oktober. Själv tänker jag bege mig till Coop och handla KRAV-märkt pga tidsbrist, och till helgen kommer jag baka den läckraste av äppelkakor, vem som bjuds på den förtäljer inte historien… ;). Vilka äppel-päppel-aktiviteter kan du tänka dig?

Kuriosa om Äpplen:
Äpple är en domesticerad art i familjen rosväxter. Det är en av de mest odlade fruktträden i världen.

○ Det finns över 7500 sorter, på Wikipedia listas de vanligaste äppelsorterna i Sverige.

○ I Östergötland har man funnit förkolnade äppelrester som dateras till 2500 år före kristus. Och redan i skrifter från Babylon som skapades 800 år före Kristus betecknas äpplet som medicinalväxt. Och i modern mun, vem har inte hört det brittiska uttrycket: One apple a day keeps the doctor away.

○ Äpplen var populära, här kan man läsa ur Landskapslag från 1300-talet.
Kommer någon olovandes in i en annans trädgård, stjäl frukt, eller bryter ned träd, blir han tagen på bar gärning, böte han 3 marker. Blir han ej tagen på bar gärning, värje han sig med 12 mäns ed.

○ Som symbol för kärlek och sexualitet är äpplet ett kännetecknande föremål för olika skönhetsgudinnor, till exempel Istar i mesopotamisk mytologi, Afrodite i grekisk mytologi och Idun i nordisk mytologi.

○ År 1976 införde företaget Apple en bild av ett regnbågsäpple som sin logo, man valde en bild på ett ”tuggat” äpple för att ingen skulle missta det för en tomat. Den vita logon vi är vana att se idag infördes 2007.

För att minska slöseriet har föreningen Äkta Vara startat en fruktförmedling och kampanjen Fallfrukt. Läs gärna hela artikeln på Livinggreen.se.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: